dr Anna Stwora (supervisor)

ORCIDResearchGateAcademia.eduGoogle Scholar

Anna Stwora, PhD (anna.stwora@us.edu.pl) obtained a double PhD from the Institute of Linguistics, Faculty of Humanities of the University of Silesia in Katowice, Poland, and the Sapienza University of Rome, Italy. Her research interests revolve around multimodal discourse of advertising, especially in its metaphorical and humorous dimensions, as well as around broadly conceived humour studies. She is also interested in specialised registers, cognitivism, communication studies, and contrastive linguistics. In 2020, she took up a post as editorial assistant at The European Journal of Humour Research and became a member of the board of the Cracow Tertium Society for the Promotion of Language Studies.

She acts as the supervisor of NEOlinguists – the PhD candidate association. She has been involved in several projects, including seminars, workshops, and conferences devoted to humour and contrastive studies, as well as to business language and culture.

PL

dr Anna Stwora (anna.stwora@us.edu.pl) – adiunkt w Instytucie Językoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Uzyskała podwójny stopień doktora nauk humanistycznych na Uniwersytecie Śląskim i Uniwersytecie Sapienza w Rzymie. Jej zainteresowania badawcze dotyczą analizy dyskursu, w szczególności zaś multimodalnego dyskursu reklamy, a także badań nad humorem. Interesuje się również dyskursem specjalistycznym, kognitywizmem i komunikacjonizmem oraz szeroko pojętym językoznawstwem kontrastywnym. Młodszy redaktor czasopisma naukowego The European Journal of Humour Research oraz członek zarządu Krakowskiego Towarzystwa Popularyzowania Wiedzy o Komunikacji Językowej „Tertium” (od 2020). Organizator seminariów, warsztatów i konferencji poświęconych humorowi, językoznawstwu kontrastywnemu oraz językowi i kulturze biznesu. Członek-założyciel Doktoranckiego Koła Naukowego NEOlinguists, przewodnicząca w latach 2017-2019, członek w latach 2019-2021, opiekun od roku 2021.

Wykaz publikacji naukowych

Monografie:

Stwora, A. (2023). Synergistic application of metaphorical and humorous elements in Polish and English advertising discourse. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Redakcja monografii wieloautorskich:

1) Kuczok, M., Stwora, A., i Świerkot, M. (red.) (2020). Explorations in Humor Studies: Humor Research Project. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing (195 stron).

2) Michalik, U., Stwora, A., Sznicer, I., i Zakrajewski, P. (red.) (2020). Exploring Business Language and Culture. Cham: Springer (274 strony).

Artykuły w czasopismach punktowanych i rozdziały w pracach zbiorowych:

1) Stwora, A. (2021). “Different shades of crisis in selected advertising messages” w: Skweres, A. (red.), Putting Crisis in Perspective – Analyses of Past and Present Crises in Literature, Culture, and Foreign Language Teaching. Cham: Springer, 61-74.

2) Serwotka, A., i Stwora, A. (2021). “At the Confluence of Languages – Language Transfer
as a Learning Strategy” w: Biały, P., Kuczok, M., i Zabawa, M. (red.), Various Dimensions of Place in Language Studies. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 158-175.

3) Stwora, A. (2021). “On the Popcultural Life of Historical Works of Art in Humorous Advertising” w: Świat i Słowo / World and Word 36(1), 167-181.

4) Stwora, A. (2020). “Sociopragmatic and strategic functions of humour in intercultural business contexts” w: Michalik, U., Stwora, A., Sznicer, I., i Zakrajewski, P. (red.), Exploring Business Language and Culture. Cham: Springer, 143-156.

5) Stwora, A. (2020). “Funny or distasteful? A cross-cultural perspective on surprise and humour in multimodal advertising” w: The European Journal of Humour Research 8(2), 113-128.

6) Kuczok, M., Stwora, A., i Świerkot, M. (2020). “Introduction to ‘Explorations in Humor Studies: Humor Research Project’” w: Kuczok, M., Stwora, A., i Świerkot, M. (red.), Explorations in Humor Studies: Humor Research Project. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 1-15.

7) Stwora, A. (2020). “The Thin Invisible Line – Between Funny and Distasteful Multimodal Advertising Discourse” w: Kuczok, M., Stwora, A., i Świerkot, M. (red.), Explorations in Humor Studies: Humor Research Project. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 129-151.

8) Stwora, A., i Zemełka, G. (2020). “Towards enhancement, distraction or oblivion – studying the impact of humorous language in advertising” w: Kuczok, M., Stwora, A., i Świerkot, M. (red.), Explorations in Humor Studies: Humor Research Project. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 152-175.

9) Stwora, A. (2019). “Simplicity for humorous purposes? On minimalistic yet humorous multimodal press ads” w: Oblicza Komunikacji 11 (Prosty język), 139-150.

10) Stwora, A. (2019). “Less words, please! Visual ads as evocative rhetorical constructs of the modern age” w: Bernárdez, E., Jabłońska-Hood, J., i Stadnik, K. (red.), Cognition in Context – New Insights into Language, Culture and the Mind. Berlin: Peter Lang GmbH, 57-69.
11) Serwotka, A., i Stwora, A. (2018). “Internet Discourses Revisited: the Language of Creepypastas” w: Media – Kultura – Komunikacja Społeczna 14(4), 11-24.

12) Stwora, A. (2018). “Language Change Through Ads: The Impact of Advertising Messages on Contemporary Idio- and Sociolects” w: Socjolingwistyka 32, 175-190.

13) Stwora, A. (2018). “Money Hanging in My Closet? Various Conceptualisations of Money in English” w: Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ – Nauki Humanistyczne 21(2), 103-118.

14) Stwora, A. (2018). “How to befriend an ad? A sociolinguistic and sociocultural inquiry into social media ads on Facebook” w: Media i Społeczeństwo. Medioznawstwo – komunikologia – semiologia – socjologia mediów – media a pedagogika 8. Bielsko-Biała: Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej, 183-193.

15) Stwora, A. (2017). “American Identity Enveloped in Words” w: Studia Neofilologiczne XIII. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza, 67-79.

16) Stwora, A. (2017). „Moc rozdźwięku, antonimii i kontrastu, czyli różne oblicza odwrotności znaczeniowej w multimodalnych komunikatach reklamowych” w: Będkowska-Obłąk, M., i Jackiewicz, A. (red.), Światło-cień. Językowy wymiar kontrastu. Kraków: Libron, 115-127.

Niepunktowane artykuły wstępne w czasopismach punktowanych:

1) Brzozowska, D., Chłopicki, W., Stwora, A., i Tsakona, V. (2022). “Ten years of the European Journal of Humour Research” w: The European Journal of Humour Research 10(1), 1-2 [artykuł wstępny].